HCB P / 1856 West Sammlung H. C. Bodmer
Pasqué, Ernst: Fidelio und der Wasserträger : ein Beitrag zur Geschichte der beiden Opern und ihres Textdichters / von Ernst Pasqué. – 1887. – 3 Portr., Notenbeisp.
Enthält auch eine Notenbeilage (Klavierauszug) zu Bouillys "Léonore" in der Vertonung von Gaveaux.
In: Westermanns illustrierte deutsche Monatshefte. – 32=63 (1887/88), S. 363-382 + Notenbeilage, S. 1-4
Inv.-Nr. 56.457
Abschnitte: 1. Jean Nicolas Bouilly, Operndichter und öffentlicher Ankläger. – 2. Die Pariser Komische Oper. "Leonore"; Pierre Gaveaux und die Citoyenne Scio-Fidelio. – 3. Eine zweite Oper aus der Schreckenszeit. Cherubini und "Les deux journées". Die Pariser Wasserträger. – 4. Eine zweite und dritte "Leonore". "Eleonora, ossia l'amore conjugal" von Paër und "Fidelio" von Beethoven. – 5. Ein Nachspiel. Rückkehr der "Leonore" als "Fidelio" nach Paris, und der Dreiklang: Bouilly-Auber-Scribe.
Permalink
Me 361 / 1992 Boyd
Music and the French Revolution / edited by Malcolm Boyd. – Cambridge ; New York, NY ; Port Chester ; Melbourne ; Sydney : Cambridge University Press, 1992. – X, 328 S. : Portr., Ill., Notenbeisp.
ISBN/ISMN 0-521-40287-5
Inv.-Nr. 95.380
Inhalt (einige Aufsätz einzeln aufgenommen): Preface. – David Charlton: Introduction: exploring the Revolution. – Elements of continuity: Julian Rushton: "Royal Agamemnon": the two versions of Gluck's "Iphigénie en Aulide". – Michel Robinson: "Opera buffa" into "opéra comique", 1771-90. – Catherine Massip: Periodical editions of music at the time of the French Revolution. – Philippe Oboussier: The French string quartet, 1770-1800. – Roger Cotte: Francois Giroust, a Versailles musician of the revolutionary period. – Revolutionary opera: M. Elizabeth C. Bartlet: The new repertory at the Opéra during the reign of terror: revolutionary rhetoric and operatic consequences. – David Galliver: "Léonore, ou l'amour conjugal": a celebrated offspring of the revolution. – David Charlton: On redefinitions of "rescue opera". – Music and the new politics: Cynthia M. Gessele: The Conservatoire de Musique and national music education in France, 1795-1801. – Ora Frishberg Saloman: French revolutionary perspectives on Chabanon's "De la musique" of 1785. – Jean-Louis Jam: Marie-Joseph Chénier and Francois-Joseph Gossec: two artists in the service of revolutionary propaganda. – Herbert Schneider: The sung constitutions of 1792: an essay on propaganda in the revolutionary song. – Napoleon and after: Gabriella Biagi Ravenni: The French occupation of Lucca and its effects on music. – Beate Angelika Kraus: Beethoven and the revolution: the view of the French musical press. – Index.
Me 8 GRET c / 1992 Vend
Vendrix, Philippe: Grétry et l'Europe de l'opéra-comique / sous la direction de Philippe Vendrix. – Liège : Mardaga, 1992. – 389 S. : Ill., Notenbeisp.
ISBN/ISMN 2-87009-483-3
Inv.-Nr. 16.592
Z 5485
Gier, Albert: Das Libretto : Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung / Albert Gier. – Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1998. – 37 S., S. 101-109, 137-144, 245-257, 276-278, 285-288, 323-337
Fotokopie der einleitenden Kapitel "Grundlagen der Librettoforschung", sowie der Kapitel "Die französische opéra-comique" und "Das deutsche Singspiel zu Beginn des 19. Jahrhunderts" (Fidelio) sowie des Registers.
ISBN/ISMN 3-534-12368-9
Inv.-Nr. 98.620
Nm 72 / 2000 Lühn
Henze-Döhring, Sabine: Französisch - italienisch - deutsch : zur Gattungsproblematik des Fidelio / Sabine Henze-Döhring. – 2000
In: Von der Leonore zum Fidelio : Vorträge und Referate des Bonner Symposions 1997 / Helga Lühning ... – Frankfurt am Main [u.a.] : Peter Lang, 2000. – (Bonner Schriften zur Musikwissenschaft ; 4). – S. 121-133
Inv.-Nr. 00.726 * 01.596
2 Ex.
P / 1982 Jour
Tusa, Michael C.: "Frey nach dem Französischen bearbeitet" : "Fidelio" and the Viennese vogue for "Opéra-comique", 1802-1805 / Michael C. Tusa. – 2018. – Notenbeisp.
In: The journal of musicology. – 35 (2018), S. 498-534
Inv.-Nr. 18.470
Abschnitte: Adaptations of dramatic content: plot, characterization, and ideology. – 1. Political orthodoxy. – 2. Providential benevolence. – Sound, structure, and dramatic effect. – Abstract.