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Z 11892

DeNora, Tia:
Embodiment and opportunity : bodily capital, gender, and reputation in Beethoven's Vienna / Tia Denora. – 2004

Die Klaviermusik von Beethoven zwischen 1790 und 1810 führen zu einem neuen "maskulinen" Stil - im Gegensatz zu früheren "femininen" Kompositionen von Haydn, Mozart und im Barock. Beethovens Klaviermusik wird in seiner Zeit in Wien fast ausschließlich von Männern aufgeführt. Die Pianistin Josephine (Josepha) Aurnhammer ist da eine Ausnahme. – Fotokopie.

Rilm 04:09131

In: The musician as entrepreneur, 1700-1914 : managers, charlatans, and idealists / edited by William Weber. – Bloomington [u.a.] : Indiana University Press, 2004. – S. 185-197

Inv.-Nr. 12.502

Abschnitte: Epilogue: Beethoven's musical androgens in Pan-European circulation. – Prologue: Piano equality in Vienna. – "That the ladies do not wish to play". – From embodied disembodiment to embodied bodiment. – From old to new aesthetics. – Beethoven's body. – Gender, the musical star system, and piano virtuosi. – Notes.

Schlagwörter:
Beethoven, Ludwig van / Klaviermusik / Männlichkeit / Weiblichkeit
Beethoven, Ludwig van / Klaviermusik / Aufführungspraxis / Wien / 1790-1810 / Mann / Frau
Beethoven, Ludwig van / op. 15 / Aufführung / Wien / 1801 / Aurnhammer, Josephine

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