HCB P / 1824 Berl Sammlung H. C. Bodmer
Marx, Adolf Bernhard: Grosse Fortepianoschule von Aug. Eberhard Müller. Achte Auflage mit vielen neuen Beispielen... : (Schluss) / [rezensiert von M.]. – 1828. – Notenbeisp.
Schluß einer Rezension von Müllers Klavierschule, bei der auch kurz auf die Vortragsart (Pedal, Anschlagtechnik) von Beethoven-Werken eingegangen wird.
In: Berliner allgemeine musikalische Zeitung. – Berlin. – 5 (1828), Nr. 45, vom 5.11., S. [429]-431
Inv.-Nr. 56.435
Permalink
Grundmann P / 1959 Klav Sammlung Herbert Grundmann
Mahr, Justus: Geschichte des Dämpferpedals : [IV. das Pedal bei Beethoven] / Justus Mahr. – 1962/1963. – Notenbeisp.
Speziell zu Beethoven ab S. 3 in Nr. 3 (1963).
In: Das Klavierspiel. – 4 (1962), Nr. 2, S. 3-8; 5 (1963), Nr. 1, S. 10-13; Nr. 2, S. 12-16; Nr. 3, S. 3-8; Nr. 4, S. 11-15
Inv.-Nr. 05.2350
Abschnitte: Das verklingende Schlußpiano. – Gebrochene Akkorde. – Das pedalisierte Tremolo. – Das Pedal bei einstimmigen Linien. – Stakkatoanschlag und Pausen bei geöffneter Dämpfung. – Feinheiten der Pedalnotation. – Verschiebung und Dämpfungsabhebung. – Das Pedal bei Beethovens Zeitgenossen.
Nm 21 / 1966 Grun
Grundmann, Herbert: Studien zum Klavierspiel Beethovens und seiner Zeitgenossen : [Untersuchungen am Beethovenflügel im Beethovenhaus in Bonn] / von Herbert Grundmann und Paul Mies. – Bonn : H. Bouvier, 1966. – 132 S. : Notenbeisp. – (Abhandlungen zur Kunst-, Musik- und Literaturwissenschaft ; 36)
Inv.-Nr. 9841
Nm 21 / 1966 Grun 1970 Grundmann Nm 21 / 1966 Grun 1970 Sammlung Herbert Grundmann
Grundmann, Herbert: Studien zum Klavierspiel Beethovens und seiner Zeitgenossen : [Untersuchungen am Beethovenflügel im Beethovenhaus in Bonn] / von Herbert Grundmann und Paul Mies. – 2. verb. Auflage. – Bonn : H. Bouvier, 1970. – 132 S. : zahlr. Notenbeisp. – (Abhandlungen zur Kunst-, Musik- und Literaturwissenschaft ; 36)
Inv.-Nr. 10636 * 05.1596 * 05.5088
3 Ex.
P / 1977 Nine
Rothstein, William Nathan: Heinrich Schenker as an interpreter of Beethoven's piano sonatas / William Rothstein. – 1984. – Ill., zahlr. Notenbeisp.
In: Nineteenth-century music. – 8 (1984/1985), S. 3-28
Inv.-Nr. 85.363
Ml 4 / 1999 More
Morenus, Carlyn Gay: An analysis of advanced pianists' use of damper pedal, finger legato, and finger touch to achieve legato performance of two Beethoven excerpts / by Carlyn Gay Morenus. – 1999. – XI, 274 S. : zahlr. Tab., Notenbeisp.
Papierkopie erschienen im Verlag University Microfilms International, Ann Arbor, Mich. – Studie über Gebrauch des Legatospiel und Gebrauch des Dämpferpedals anhand von Ausschnitten aus Beethovens op. 2 Nr. 3 und op. 13.
Austin, Tex., Univ. of Texas, Diss., 1999
UMI order number: 9956965
Inv.-Nr. 01.196
Nm 533 / 2004 Lock
Kroll, Mark: As if stroked with a bow : Beethoven's keyboard legato and the sonatas for violin and piano / Mark Kroll. – 2004. – Ill., zahlr. Notenbeisp.
In: The Beethoven violin sonatas : history, criticism, performance / edited by Lewis Lockwood ... – Urbana [u.a.] : University of Illinois Press, 2004. – S. [129]-157
Inv.-Nr. 05.339
Nm 21 / 2007 Skow
Skowroneck, Tilman: Beethoven the pianist : biographical, organological and performance-practical aspects of his years as a public performer / Tilman Skowroneck. – Göteborg : Göteborg University, 2007. – 424 S. : Faks. (Noten), graph. Darst., Notenbeisp. – (Skrifter från Institutionen för musikvetenskap, Göteborgs universitet ; 84)
Zugl.: Göteborg, Universität, Diss., 2007
ISBN/ISMN 978-91-85974-00-9
Inv.-Nr. 07.665
Inhalt (grob): Introduction. – Part I: Beethoven's relationship to keyboard playing and keyboard instruments. – Introduction. – Bonn. – 1. Early musical education, instruments, activities. – 2. Composition student and court musician. – 3. 1791: early reports of Beethoven's playing. – Vienna. – 1. Beethoven and Viennese keyboard culture. – 2. Beethoven's preferred keyboard instruments until 1803. – 3. The 1803 Erard grand piano. – Part II: Sound ideal and performance. – Introduction. – 1. The builder's influence. – 2. The player's influence. – Part III: Sound ideal and notation: Beethoven, stylistic change and the communication of performance directions for the early piano. – Introduction. – 1. Common touch and legato. – 2. The performance of Beethoven's trills. – Conclusion. – Appendix. – Bibliography. – Index of names.
Nm 21 / 2007 Skow 2010
Skowroneck, Tilman: Beethoven the pianist / Tilman Skowroneck. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – X, 274 S. : Faks. (Noten), graph. Darst., Notenbeisp. – (Musical performance and reception)
ISBN/ISMN 978-0-521-11959-7
Inv.-Nr. 12.550
Inhalt (grob): Introduction. – Part I Beethoven, his playing, and his instruments. – Introduction. – 1 Beethoven's early training. – 2 Beethoven the pianist. – 3 Beethoven's first decade in Viennna. – 4 The 1803 Erard grand piano. – Part II Sound ideal and performance. – Introduction. – 5 The builder's influence. – 6 The player's influence. – Part III Sound ideal, notation, and stylistic change. – Introduction. – 7 Common touch and legato. – 8 The performance of Beethoven's trills. – Epilog. – Bibliography. – Index.
Na 1 / 2008 Riet Na 1 / 2019 Ramp
Skowroneck, Tilman: Aufführungspraxis : Beethoven im stilistischen und technischen Umbruch / von Tilman Skowronek. – 2019. – Ill., Notenbeisp.
In: Beethovens Welt / hrsg. von Siegbert Rampe. – Laaber : Laaber Verl., 2019. – (Das Beethoven-Handbuch ; 5). – S. 492-515
Inv.-Nr. 19.380 HB * 19.381
2 Ex.