C 15 / 22
Kullak, Franz: Vorwort / [Franz Kullak]. – [zw. 1881 u. 1890]. – Zahlr. Notenbeisp.
Enth.: Allgemeines über Beethoven's Clavierspiel bis zum Jahre 1809. Allgemeine Bestimmungen über den Vortrag der Beethoven'schen Klavierconcerte. Über den Triller. – S.a. die englische Übersetzung von 1901: Beethoven's piano playing (Nm 431 / 1901 Kull 1973). – Datierung: Vorbemerkung datiert 1881; Terminus ante quem ist der Verlagsumzug von Steingräber nach Leipzig 1890.
In: [Op. 15 - Steingräber, 85] Beethoven's Concerte für Pianoforte / mit Fingersatz und der vollständigen, für Pianoforte übertragenen Orchesterbegleitung versehen von Franz Kullak. – Hannover : Steingräber Verlag. – No 1. Concert Op. 15, C Dur. – [zw. 1881 u. 1890]. – S. I-XXVIII
Inv.-Nr. 355
Permalink
Nm 431 / 1901 Kull 1973
Kullak, Franz: Beethoven's piano-playing : with an essay on the execution of the trill / by Franz Kullak. Translated from the German by Theodore Baker. – [Reprint of the 1901 edition]. – New York : Da Capo, 1973. – 101 S. : zahlr. Notenbeisp. – (Da Capo music reprint series)
Zuerst erschienen in deutscher Sprache als Einleitung zu der kritischen Edition von Beethovens Klavierkonzerten bei Steingräber (s. C 15 / 22).
ISBN/ISMN 0-306-70564-8
Inv.-Nr. 13.025
Nm 21 / 2007 Skow
Skowroneck, Tilman: Beethoven the pianist : biographical, organological and performance-practical aspects of his years as a public performer / Tilman Skowroneck. – Göteborg : Göteborg University, 2007. – 424 S. : Faks. (Noten), graph. Darst., Notenbeisp. – (Skrifter från Institutionen för musikvetenskap, Göteborgs universitet ; 84)
Zugl.: Göteborg, Universität, Diss., 2007
ISBN/ISMN 978-91-85974-00-9
Inv.-Nr. 07.665
Inhalt (grob): Introduction. – Part I: Beethoven's relationship to keyboard playing and keyboard instruments. – Introduction. – Bonn. – 1. Early musical education, instruments, activities. – 2. Composition student and court musician. – 3. 1791: early reports of Beethoven's playing. – Vienna. – 1. Beethoven and Viennese keyboard culture. – 2. Beethoven's preferred keyboard instruments until 1803. – 3. The 1803 Erard grand piano. – Part II: Sound ideal and performance. – Introduction. – 1. The builder's influence. – 2. The player's influence. – Part III: Sound ideal and notation: Beethoven, stylistic change and the communication of performance directions for the early piano. – Introduction. – 1. Common touch and legato. – 2. The performance of Beethoven's trills. – Conclusion. – Appendix. – Bibliography. – Index of names.
Nm 21 / 2007 Skow 2010
Skowroneck, Tilman: Beethoven the pianist / Tilman Skowroneck. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – X, 274 S. : Faks. (Noten), graph. Darst., Notenbeisp. – (Musical performance and reception)
ISBN/ISMN 978-0-521-11959-7
Inv.-Nr. 12.550
Inhalt (grob): Introduction. – Part I Beethoven, his playing, and his instruments. – Introduction. – 1 Beethoven's early training. – 2 Beethoven the pianist. – 3 Beethoven's first decade in Viennna. – 4 The 1803 Erard grand piano. – Part II Sound ideal and performance. – Introduction. – 5 The builder's influence. – 6 The player's influence. – Part III Sound ideal, notation, and stylistic change. – Introduction. – 7 Common touch and legato. – 8 The performance of Beethoven's trills. – Epilog. – Bibliography. – Index.
Nm 21 / 2015 Ramp
Rampe, Siegbert: Beethovens Klaviere und seine Klavierimprovisation : Klangwelt und Aufführungspraxis / Siegbert Rampe. – München ; Salzburg : Musikverlag Katzbichler, 2015. – 149 S. : Ill. – (Musikwissenschaftliche Schriften ; 49)
ISBN/ISMN 978-3-87397-195-0
Inv.-Nr. 15.697
Inhalt: Vorwort. – I. Beethovens Klaviere. – I.1 Die entwicklungstechnischen Voraussetzungen. – I.2 Die frühe Zeit in Bonn. – I.3 Die ersten Jahre in Wien. – I.4 Das Instrument von Erard. – I.5 Klaviere außerhalb Wiens. – I.6 Die mittleren Jahre in Wien. – I.7 Die späten Jahre in Wien. – I.8 Klaviere in Beethovens Wiener Umgebung. – I.9 Wiener und englische Mechaniken. – I.10 Mutationen. – I.11 Beethovens Klaviermusik und ihre Instrumente. – I.12 Abbildungen. – II. Beethovens Klavierimprovisation. – II.1 "Figuriren" und "Fantasieren": Eine Einleitung. – II.2 "Figuriren". – II.3 "Fantasieren". – II.4 Improvisation als freies oder thematisches Fantasieren. – II.5 Die Fantasie im Konzert: Solokadenzen. – II.6 Die Fantasie als Vorspiel: Das Präludium. – Der Autor. – Abkürzungsverzeichnis. – Literaturverzeichnis. – Personenregister.
Z 14318
Rampe, Siegbert: Beethovens Klaviere / von Siegbert Rampe. – 2015. – Portr., Ill.
In zwei Teilen erschienen: 1. Die frühen und mittleren Jahre. 2. Die späten Jahre. – Fotokopie.
In: Piano-News : Magazin für Klavier und Flügel. – 2015, S. 48-53, 64-68
Inv.-Nr. 17.793
Abschnitte: Beethovens Privatinstrumente. – Klaviere in Bonn. – Klaviere in den ersten Wiener Jahren. – Klaviere außerhalb Wiens. – Klaviere der mittleren Wiener Jahre.